Współpraca w naszej szkole
Zespół Szkół w Uniejowie – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939r. w Uniejowie zestawiła: Agnieszka Pajor
DEBATA NA TEMAT: WSPÓŁPRACA W NASZEJ SZKOLE
TEMAT DEBATY: CO POWINNO SIĘ ZMIENIĆ, ŻEBY ZARÓWNO UCZNIOWIE , RODZICE I NAUCZYCIELE CHCIELI SIĘ ANGAŻOWAĆ W ŻYCIE SZKOŁY, BYLI AKTYWNI, MIELI POCZUCIE WPŁYWU I DOBRZE SIĘ CZULI W ,,NASZEJ SZKOLE”.
DEBATA NAUCZYCIELI ODBYŁA SIĘ 17 MARCA 2014r.
Celem debaty było odnalezienie odpowiedzi, na kluczowe pytania:
- Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?
- Jak wygląda współpraca w szkole( relacje: nauczyciel – rodzic-uczeń)
- W jaki sposób czujemy się współodpowiedzialni za naszą szkołę?
- Jak możemy współdziałać , angażować się w życie szkoły, jakich efektów oczekujemy?
- Co możemy i chcielibyśmy zmienić w naszej szkole – działając wspólnie?
- W jakiej szkole chcielibyśmy uczyć, gdyby nic nie ograniczało naszej wyobraźni?
Nauczyciele podzieleni byli na grupy. Każda grupa wypracowywała pomysły i odpowiedzi na poszczególne zagadnienia. W trakcie debaty każdy nauczyciel miał możliwość wypowiedzieć się na wszystkie poruszane tematy. Tak jak u wszystkich często puszczały wodze fantazji, ale także wyszły bolączki, na które szukaliśmy odpowiedzi.
Po burzliwych dyskusjach w grupach, przedstawiciele zespołów przedstawili wypracowane pomysły. Oto one:
- Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?
Co nam przeszkadza:
- BIUROKRACJA – najczęściej wymieniany problem
- hałas, zbyt liczne klasy
- brak zrozumienia ze strony MEN-u – na przykład w kwestii sześciolatków w szkole
- brak pieniędzy na doposażenia szkół ( krzesła, sprzęt multimedialny)
- hałasy dochodzące z pobliskich zakładów pracy, dym
- brak szacunku dla pracy nauczyciela ze strony rodziców i uczniów
Za co cenimy szkołę:
- życzliwa atmosfera wśród grona nauczycielskiego
- połączenie tradycji z nowoczesnością
- rzetelne przekazywanie wiedzy
Jak się czujemy:
- zagonieni, zmęczeni, często niedocenieni za naszą pracę
- bezsilni wobec biurokracji
- Jak wygląda współpraca w szkole( relacje: nauczyciel – rodzic-uczeń)
Tak jest:
- jesteśmy otwarci – spotkania z rodzicami, kontakt telefoniczny z rodzicami
- reagowanie w trudnych sytuacjach
- angażowanie się rodziców w imprezy szkolne, uroczystości –majówki, zabawy choinkowe, ogniska klasowe
- zaangażowanie rodziców w wyjazdy dzieci na konkursy przedmiotowe
- uzupełnianie wyposażenia szkoły ze środków RR
- małe zaangażowanie części rodziców w życie codzienne szkoły – tłumaczenie się nawałem pracy
- podważanie kompetencji nauczycieli przez rodziców
- rodzice oczekują, że szkoła wychowa ich dzieci
Jak mogłoby, być;
- 100% udziału rodziców w spotkaniach, zebraniach w szkole
- rodzice rozumiejący intencje nauczycieli
- dzieci i rodzice zaangażowani w współpracowanie na lekcji
- zaufanie rodziców do działań nauczycieli, zrozumienie, że wszystkim zależy, by nasi uczniowie-dzieci byli odpowiedzialnymi i mądrymi ludźmi
- W jaki sposób czujemy się współodpowiedzialni za naszą szkołę?
- dbamy o wygląd naszej szkoły ( gazetki, malowanie klas, konkursy na wystój klas)
- dodatkowe zajęcia wyrównawcze i rozwijające, by podnieść wyniki nauczania, możliwości poprawy ocen, indywidualizacja , analiza wyników nauczania, wyciąganie wniosków do dalszej pracy
- zajęcia wokalne, sportowe, projekty unijne
- dbałość o bezpieczeństwo w szkole
- bieżące informacje na stronie WWW, gazeta szkolna
- współpraca z organizacjami, instytucjami lokalnymi
- WNW – w sytuacjach "podbramkowych”
- wygospodarowanie dodatkowych środków na działalność szkoły – sklepik, zbiórki surowców wtórnych, majówki, kiermasze świąteczne
- otwartość, dyspozycyjność, czas
- Jak możemy współdziałać , angażować się w życie szkoły, jakich efektów oczekujemy?
- wyjazdy integracyjne
- opracowywać ciekawe pomysły na lekcje i dzielić się nimi z koleżeństwem w gronie pedagogicznym
- wspólnie opracowywać rozwiązania trudnych sytuacji w szkole
- aktywnie włączać się w organizowanie festynów, pikników, zawodów – rodzice- nauczyciele –uczniowie
- spotkania zespołów wychowawczych, przedmiotowych
- współpraca z rodzicami w egzekwowaniu od uczniów wypełniania ich obowiązków i odpowiedzialnego zachowania
- Co możemy i chcielibyśmy zmienić w naszej szkole – działając wspólnie?
- lepsza współpraca w organizowaniu imprez integracyjnych dla rodziców i nauczycieli
- jawna motywacja
- zmienić otoczenie szkoły – ukwieceni, wyjście na zewnątrz podczas przerw, wybrukowanie części placu szkolnego
- dodatkowe wyposażenie szkoły
- wprowadzenie dziennika elektronicznego
- wypracowanie w RP przydziału godzin karcianych, korzystania ze sprzętu multimedialnego
- wprowadzić w życie godziny do dyspozycji dyrektora
- wzbogacić ofertę szkoły o zajęcia organizowane w soboty
- podnieść wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
- W jakiej szkole chcielibyśmy uczyć, gdyby nic nie ograniczało naszej wyobraźni?
- wolnej od hałasu
- przyjaznej dla wszystkich – współodpowiedzialność, współpraca
- praca w małych grupach
- super wyposażonych pracowniach, szkole kolorowej i czystej
- oddzielenie dzieci młodszych od starszych
- muzyka zamiast dzwonka
- bez agresji, wulgaryzmów
- radiowęzeł, telewizja internetowa
DEBATA PRZEDSTAWICIELI UCZNIÓW.
DYSKUSJA ODBYŁA SIĘ 27 MARCA 2014r.TEMAT DEBATY: CO POWINNO SIĘ ZMIENIĆ, ŻEBY ZARÓWNO UCZNIOWIE , RODZICE I NAUCZYCIELE CHCIELI SIĘ ANGAŻOWAĆ W ŻYCIE SZKOŁY, BYLI AKTYWNI, MIELI POCZUCIE WPŁYWU I DOBRZE SIĘ CZULI W ,,NASZEJ SZKOLE”. Celem debaty było wypracowanie i zebranie informacji na następujące zagadnienia:
- Sprawy najważniejsze dla naszej szkoły- potrzeby i problemy
- Sprawy, które dotyczą wielu uczniów, blaski i cienie szkoły – marzenia, pragnienia
- Płaszczyzny współpracy – nauczyciel-rodzic-uczeń
- Co nam się podoba w szkole, a co chcielibyśmy zmienić?
- Sprawy najważniejsze dla naszej szkoły- potrzeby i problemy, marzenia
- Brak wyposażenia szkoły w sprzęt multimedialny
- dużo lekcji
- więcej dyskotek
- telefony komórkowe na przerwach
- brak możliwości wyjścia na dwór podczas przerw
- dłuższe przerwy, krótsze lekcje
- więcej wolnych dni
- zamiast książek tablety
- więcej zieleni na placu szkolnym, kwiaty
- mniej prac domowych
- więcej otwartości na nowe propozycje uczniów
- więcej doświadczeń na lekcjach chemii, biologii
- utworzenie pracowni
- więcej ławek na korytarzach
- szafki szkolne
- za dużo książek w plecaku
- radiowęzeł szkolny
- sala dla uczniów
- więcej lekcji na basenach
- więcej dyskotek
- szatnie –najlepiej nowe, z szafkami
- zamiana nagród książkowych na gry, pendrive, sprzęt sportowy, pieniądze
- więcej kół zainteresowań - rozwijających
- Płaszczyzny współpracy – nauczyciel-rodzic-uczeń
- uczestnictwo RR w nagrodach w konkursach
- udział w zebraniach RR samorządu uczniowskiego
- strona internetowa – możliwość przedstawiania swoich propozycji do pracy w szkole -forum
- więcej konkursów między klasami – wystój klas, wiedzowe, dobrego zachowania
- dofinansowanie ze strony RR do stworzenia sali samorządu uczniowskiego
- dostępna siłownia dla uczniów
- więcej zaufania dla uczniów
- Co nam się podoba w szkole, a co chcielibyśmy zmienić?
- zajęcia na basenach
- nauka jazdy na łyżwach
- nagrody rzeczowe- piłki, paletki
- kiermasze świąteczne
- kanapki w sklepiku szkolnym
- mleko dla wszystkich
- debaty z uczniami
- przeprowadzanie ankiet
- ankiety internetowe
- łączenie lekcji z innymi klasami
- uczestnictwo innych dorosłych w lekcjach- prelekcje o różnych zawodach, pracy