Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 roku

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-05-04

    Imieniny: Floriana, Michała

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1762693
    • Do końca roku: 241 dni
    • Do wakacji: 48 dni

Debata na temat

Współpraca w naszej szkole

Zespół Szkół w Uniejowie – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939r. w Uniejowie zestawiła: Agnieszka Pajor

DEBATA NA TEMAT: WSPÓŁPRACA W NASZEJ SZKOLE

TEMAT DEBATY: CO POWINNO SIĘ ZMIENIĆ, ŻEBY ZARÓWNO UCZNIOWIE , RODZICE I NAUCZYCIELE CHCIELI SIĘ ANGAŻOWAĆ W ŻYCIE SZKOŁY, BYLI AKTYWNI, MIELI POCZUCIE WPŁYWU I DOBRZE SIĘ CZULI W ,,NASZEJ SZKOLE”.

DEBATA NAUCZYCIELI ODBYŁA SIĘ 17 MARCA 2014r.

Celem debaty było odnalezienie odpowiedzi, na kluczowe pytania:

  1.  Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?
  2. Jak wygląda współpraca w szkole( relacje: nauczyciel – rodzic-uczeń)
  3. W jaki sposób czujemy się współodpowiedzialni za naszą szkołę?
  4. Jak możemy współdziałać , angażować się w życie szkoły, jakich efektów oczekujemy?
  5. Co możemy i chcielibyśmy zmienić w naszej szkole – działając wspólnie?
  6. W jakiej szkole chcielibyśmy uczyć, gdyby nic nie ograniczało naszej wyobraźni?

Nauczyciele podzieleni byli na grupy. Każda grupa wypracowywała pomysły i odpowiedzi na poszczególne zagadnienia. W trakcie debaty każdy nauczyciel miał możliwość wypowiedzieć się na wszystkie poruszane tematy. Tak jak u wszystkich często puszczały wodze fantazji, ale także wyszły bolączki, na które szukaliśmy odpowiedzi.

Po burzliwych dyskusjach w grupach, przedstawiciele zespołów przedstawili wypracowane pomysły. Oto one:

  1. Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?

Co nam przeszkadza:

  • BIUROKRACJA – najczęściej wymieniany problem
  • hałas, zbyt liczne klasy
  • brak zrozumienia ze strony MEN-u – na przykład w kwestii sześciolatków w szkole
  • brak pieniędzy na doposażenia szkół ( krzesła, sprzęt multimedialny)
  • hałasy dochodzące z pobliskich zakładów pracy, dym
  • brak szacunku dla pracy nauczyciela ze strony rodziców i uczniów

Za co cenimy szkołę:

  • życzliwa atmosfera wśród grona nauczycielskiego
  • połączenie tradycji z nowoczesnością
  • rzetelne przekazywanie wiedzy

Jak się czujemy:

  • zagonieni, zmęczeni, często niedocenieni za naszą pracę
  • bezsilni wobec biurokracji
  1. Jak wygląda współpraca w szkole( relacje: nauczyciel – rodzic-uczeń)

Tak jest:

  • jesteśmy otwarci – spotkania z rodzicami, kontakt telefoniczny z rodzicami
  • reagowanie w trudnych sytuacjach
  • angażowanie się rodziców w imprezy szkolne, uroczystości –majówki, zabawy choinkowe, ogniska klasowe
  • zaangażowanie rodziców w wyjazdy dzieci na konkursy przedmiotowe
  • uzupełnianie wyposażenia szkoły ze środków RR
  • małe zaangażowanie części rodziców w życie codzienne szkoły – tłumaczenie się nawałem pracy
  • podważanie kompetencji nauczycieli przez rodziców
  • rodzice oczekują, że szkoła wychowa ich dzieci

Jak mogłoby, być;

  • 100% udziału rodziców w spotkaniach, zebraniach w szkole
  • rodzice rozumiejący intencje nauczycieli
  • dzieci i rodzice zaangażowani w współpracowanie na lekcji
  • zaufanie rodziców do działań nauczycieli, zrozumienie, że wszystkim zależy, by nasi uczniowie-dzieci byli odpowiedzialnymi i mądrymi ludźmi
  1. W jaki sposób czujemy się współodpowiedzialni za naszą szkołę?
  • dbamy o wygląd naszej szkoły ( gazetki, malowanie klas, konkursy na wystój klas)
  • dodatkowe zajęcia wyrównawcze i rozwijające, by podnieść wyniki nauczania, możliwości poprawy ocen, indywidualizacja , analiza wyników nauczania, wyciąganie wniosków do dalszej pracy
  • zajęcia wokalne, sportowe, projekty unijne
  • dbałość o bezpieczeństwo w szkole
  • bieżące informacje na stronie WWW, gazeta szkolna
  • współpraca z organizacjami, instytucjami lokalnymi
  • WNW – w sytuacjach "podbramkowych”
  • wygospodarowanie dodatkowych środków na działalność szkoły – sklepik, zbiórki surowców wtórnych, majówki, kiermasze świąteczne
  • otwartość, dyspozycyjność, czas
  1. Jak możemy współdziałać , angażować się w życie szkoły, jakich efektów oczekujemy?
  • wyjazdy integracyjne
  • opracowywać ciekawe pomysły na lekcje i dzielić się nimi z koleżeństwem w gronie pedagogicznym
  • wspólnie opracowywać rozwiązania trudnych sytuacji w szkole
  • aktywnie włączać się w organizowanie festynów, pikników, zawodów – rodzice- nauczyciele –uczniowie
  • spotkania zespołów wychowawczych, przedmiotowych
  • współpraca z rodzicami w egzekwowaniu od uczniów wypełniania ich obowiązków i odpowiedzialnego zachowania
  1. Co możemy i chcielibyśmy zmienić w naszej szkole – działając wspólnie?
  • lepsza współpraca w organizowaniu imprez integracyjnych dla rodziców i nauczycieli
  • jawna motywacja
  • zmienić otoczenie szkoły – ukwieceni, wyjście na zewnątrz podczas przerw, wybrukowanie części placu szkolnego
  • dodatkowe wyposażenie szkoły
  • wprowadzenie dziennika elektronicznego
  • wypracowanie w RP przydziału godzin karcianych, korzystania ze sprzętu multimedialnego
  • wprowadzić w życie godziny do dyspozycji dyrektora
  • wzbogacić ofertę szkoły o zajęcia organizowane w soboty
  • podnieść wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
  1. W jakiej szkole chcielibyśmy uczyć, gdyby nic nie ograniczało naszej wyobraźni?
  • wolnej od hałasu
  • przyjaznej dla wszystkich – współodpowiedzialność, współpraca
  • praca w małych grupach
  • super wyposażonych pracowniach, szkole kolorowej i czystej
  • oddzielenie dzieci młodszych od starszych
  • muzyka zamiast dzwonka
  • bez agresji, wulgaryzmów
  • radiowęzeł, telewizja internetowa

    DEBATA PRZEDSTAWICIELI UCZNIÓW.

    DYSKUSJA ODBYŁA SIĘ 27 MARCA 2014r.TEMAT DEBATY: CO POWINNO SIĘ ZMIENIĆ, ŻEBY ZARÓWNO UCZNIOWIE , RODZICE I NAUCZYCIELE CHCIELI SIĘ ANGAŻOWAĆ W ŻYCIE SZKOŁY, BYLI AKTYWNI, MIELI POCZUCIE WPŁYWU I DOBRZE SIĘ CZULI W ,,NASZEJ SZKOLE”. Celem debaty było wypracowanie i zebranie informacji na następujące zagadnienia:

    1. Sprawy najważniejsze dla naszej szkoły- potrzeby i problemy
    2. Sprawy, które dotyczą wielu uczniów, blaski i cienie szkoły – marzenia, pragnienia
    3. Płaszczyzny współpracy – nauczyciel-rodzic-uczeń
    4. Co nam się podoba w szkole, a co chcielibyśmy zmienić?

    1. Sprawy najważniejsze dla naszej szkoły- potrzeby i problemy, marzenia
    • Brak wyposażenia szkoły w sprzęt multimedialny
    • dużo lekcji
    • więcej dyskotek
    • telefony komórkowe na przerwach
    • brak możliwości wyjścia na dwór podczas przerw
    • dłuższe przerwy, krótsze lekcje
    • więcej wolnych dni
    • zamiast książek tablety
    • więcej zieleni na placu szkolnym, kwiaty
    • mniej prac domowych
    • więcej otwartości na nowe propozycje uczniów
    • więcej doświadczeń na lekcjach chemii, biologii
    • utworzenie pracowni
    • więcej ławek na korytarzach
    • szafki szkolne
    • za dużo książek w plecaku
    • radiowęzeł szkolny
    • sala dla uczniów
    • więcej lekcji na basenach
    • więcej dyskotek
    • szatnie –najlepiej nowe, z szafkami
    • zamiana nagród książkowych na gry, pendrive, sprzęt sportowy, pieniądze
    • więcej kół zainteresowań - rozwijających

     

    1. Płaszczyzny współpracy – nauczyciel-rodzic-uczeń
    • uczestnictwo RR w nagrodach w konkursach
    • udział w zebraniach RR samorządu uczniowskiego
    • strona internetowa – możliwość przedstawiania swoich propozycji do pracy w szkole -forum
    • więcej konkursów między klasami – wystój klas, wiedzowe, dobrego zachowania
    • dofinansowanie ze strony RR do stworzenia sali samorządu uczniowskiego
    • dostępna siłownia dla uczniów
    • więcej zaufania dla uczniów

     

    1. Co nam się podoba w szkole, a co chcielibyśmy zmienić?
    • zajęcia na basenach
    • nauka jazdy na łyżwach
    • nagrody rzeczowe- piłki, paletki
    • kiermasze świąteczne
    • kanapki w sklepiku szkolnym
    • mleko dla wszystkich
    • debaty z uczniami
    • przeprowadzanie ankiet
    • ankiety internetowe
    • łączenie lekcji z innymi klasami
    • uczestnictwo innych dorosłych w lekcjach- prelekcje o różnych zawodach, pracy