Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 roku

  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-16

    Imieniny: Bernarda, Biruty

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1733506
    • Do końca roku: 259 dni
    • Do wakacji: 66 dni

PLAN PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UNIEJOWIE NA ROK SZKOLNY 2023/2024

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (t. j. Dz.U. z 2014 r.poz. 893 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie  sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.)

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach publicznych
(Dz.U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562 ze zm.),

- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 ze zm.),
- Statut Szkoły Podstawowej w Uniejowie
- Program Wychowawczo - Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w  Uniejowie

Plan opracowany został w oparciu o:      

  1. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
  2. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
  3. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci   i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  4. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
  5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  6. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
  7. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz -
    i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
    i wsparcia rodziny.
  8. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
  9. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi
    i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
  10. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  11. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty
    i wychowania.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:

a) w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia (ogólnodostępnych i integracyjnych)
    - Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów,
       w tym pedagogów specjalnych;
b) w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia:
   - Prawidłowość wykorzystania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymania poczucia  tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
II. Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty na rok szkolny 2023/2024.
III. Wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego 2022/2023. 

Cele do zrealizowania:

  • wdrażanie nowej podstawy kształcenia ogólnego;
  • rozwijanie kompetencji informatycznych i wdrażanie do odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych;
  • podnoszenie jakości edukacji poprzez rozwijanie uzdolnień i pomoc uczniom mającym problemy w nauce;
  • rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne;
  • wyrobienie nawyku dbałości o swoje zdrowie (w tym zdrowie psychiczne),  nabywanie kompetencji społecznych;
  • poznawanie historii oraz kultury swojego regionu i kraju, w tym osiągnięć duchowych i materialnych;
  • budowanie systemu wartości zgodnie z przyjętym modelem absolwenta.

DYDAKTYKA

L.p.

 ZADANIA                                                                                  

 ODPOWIEDZIALNI                                                  

             TERMIN                             

1.

Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentami szkoły:
- Statutem Szkoły,
- Programem Wychowawczo- Profilaktycznym, planami pracy wychowawcy klasy
- Programem Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego,
- Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania,
- Przedmiotowymi Zasadami Oceniania,
- regulaminami i procedurami obowiązującymi w placówce.

dyrektor, wicedyrektorzy, wychowawcy

nauczyciel doradztwa zawodowego

nauczyciele

wrzesień 

2.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości intelektualnych dziecka oraz praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno - kompensacyjne z pedagogie m
- zindywidualizowane ścieżki kształcenia,
- j. polski dla dzieci z Ukrainy,
- opracowanie IPET-ów,
- zajęcia z psychologiem

dyrektor

wicedyrektorzy

pedagog szkolny

nauczyciele zgodnie

z przydziałem czynności

cały rok

3.

Opracowanie harmonogramu tzw. godzin dostępności dla uczniów i rodziców. Realizacja ww. zajęć w formie konsultacji zgodnie z potrzebami.

wicedyrektorzy
wszyscy nauczyciele

wrzesień (grafik)

cały rok

4.

Poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnie      z potrzebami dzieci i oczekiwaniami rodziców.

dyrektor

wrzesień

5.

Realizowanie podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024

wszyscy nauczyciele

cały rok

6.

Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych. Bezpieczne
i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

wszyscy nauczyciele

cały rok

7.

Stworzenie uczniom możliwości poszerzania wiedzy, rozwijania kreatywności oraz wspomaganie ich w indywidualnym rozwoju poprzez:
- diagnozę potrzeb, rekrutację na zajęcia rozwijające i wyrównawcze,
- udział w projektach edukacyjnych „Uniwersytet Dzieci w Klasie”, „Być jak Ignacy”, „Kreatywne prace plastyczne”,
- udział w zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań:
-  robotyki,  fizyczne, fotograficzne, plastyczne, taneczne, matematyczne, czytelnicze),
- udział w konkursach przedmiotowych,
 interdyscyplinarnych oraz zawodach, zajęciach sportowych,
- uczestnictwo w uroczystościach i apelach szkolnych,
- prowadzenie doradztwa zawodowego.

dyrektor

 

nauczyciele
opiekunowie kół

 

 

 

nauczyciel doradztwa zawodowego

cały rok

 

 

 

wg kalendarza

8.

Wprowadzenie innowacji pedagogicznej – nauczanie j. niemieckiego w klasach szóstych
pn. „Granice mojego języka są granicami mojego świata”.

dyrektor

germanistki

cały rok

9.

Monitorowanie wyników nauczania 
w poszczególnych klasach.

dyrektor, wicedyrektorzy, nauczyciele

na bieżąco

10.

Diagnoza wyników nauczania w klasie ósmej (matematyka, j. polski, j. angielski).

nauczyciele uczący w poszczególnych klasach

IX, XII, III, VI

11.

Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, konsultacje ze specjalistami:
- kierowanie uczniów na badania,
- uwzględnianie zaleceń zawartych w opiniach
  i orzeczeniach PP-P.

pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele

cały rok

12.

Monitorowanie realizacji podstawy programowej oraz frekwencji uczniów.

pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele

cały rok

13.

Pobudzanie zainteresowań czytelnictwem:
- poszerzanie oferty czytelniczej, prenumerata czasopism,
- kiermasz książki zakup nowości wydawniczych,
- współpraca z Biblioteką Miejską.
- organizacja Dnia Książki

wicedyrektor,

bibliotekarka

 cały rok

 

WYCHOWANIE I OPIEKA

1.

Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole:
  - realizacja Programu Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły,
  - regularne pełnienie dyżurów,
  - zwalczanie wszelkich przejawów agresji wśród dzieci, 
  - propagowanie wśród uczniów zachowań
   
bezpiecznych (spotkanie z policjantem, strażakiem),
  - bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów 
     dostępnych w sieci.

dyrektor, wicedyrektorzy,

nauczyciele
wychowawcy klas

pedagog szkolny

 

cały rok

2.

Wzmacnianie postaw obywatelskich i patriotycznych oraz budowanie systemu wartości zgodnie z przyjętym modelem absolwenta:
- kultywowanie tradycji i ceremoniału szkolnego:
  
rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, pasowanie na ucznia, 
   apele okolicznościowe, świąteczne,
 patriotyczne, organizacja 
   imprez  środowiskowych,
- wdrażanie do wolontariatu, udział w akcjach charytatywnych
   i dobroczynnych,
- propagowanie edukacji regionalnej, organizacja konkursów
   o  tematyce regionalnej,
- udział w uroczystościach i pracach na rzecz środowiska lokalnego.

dyrektor, wicedyrektorzy, nauczyciele

 

opiekunowie SU

 

nauczyciel historii

wszyscy nauczyciele

cały rok

 

wg kalendarza

 

zgodnie z gminnym kalendarzem

3.

Budowanie przyjaznego klimatu w szkole, sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi dzieci i uczniów. Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, poszanowania ich godności
i praw:
- obchody Dnia Tolerancji i Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka,
- włączenie się w obchody Dnia Integracji z Osobami 
   Niepełnosprawnymi,
- świętowanie Dnia Dziecka

dyrektor, wicedyrektorzy, opiekunowie SU

wg kalendarza imprez

4.

Prowadzenie działań prozdrowotnych:
- organizowanie „zajęć pod chmurką”,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- sprzedaż zdrowej żywności w sklepiku szkolnym,
- wyposażenie szkoły i organizacja zajęć oraz dyżurów zgodnie
   z zasadami bhp,
- organizacja kiermaszu zdrowej żywności,
- prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej,
- strefa relaksu w bibliotece szkolnej i na holu,
- realizacja nauki pływania w ramach projektu „Umiem pływać”
- warsztaty, pogadanki nt. zdrowia psychicznego, współpraca
  z PP-P w Poddębicach.
- zajęcia sportowe.

dyrektor, wicedyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy

 

nauczyciele WF-u

 

pedagog szkolny

 

 

cały rok

5.

Przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacji budynku w przypadku zagrożenia:
- zapoznanie uczniów z zasadami postępowania w warunkach   
  zagrożenia,
- przeprowadzenie praktycznych ćwiczeń ewakuacji we współpracy 
   ze strażą pożarną.

dyrektor

nauczyciel edb

straż pożarna

wrzesień

 

październik

6.

Działalność proekologiczna:
- udział w akcji „Sprzątanie Świata”,
- promowanie zdrowego trybu życia, odżywiania,
- kształtowanie postaw proekologicznych (zbiórka   makulatury, 
   nakrętek, baterii),
- zajęcia w ogródku dydaktycznym,
- obchody Dnia Ziemi.

wychowawcy klas 6.

wychowawcy 1- 8

wrzesień

cały rok

7.

Propagowanie turystyki, krajoznawstwa i rekreacji:
- wycieczki turystyczno-krajoznawcze,
- wycieczki w różne środowiska przyrodnicze,
- rajdy piesze grupy „Szyszunie” w ramach współpracy  z PTTK
   w Łęczycy,
- rajdy rowerowe,
- nauka pływania w ramach projektu „Umiem pływać”,
- wyjścia na lodowisko i basen,
- możliwość udziału w zimowiskach z nauką jazdy na nartach oraz
   w obozach letnich.

wychowawcy

nauczyciele

opiekunowie koła turystycznego

dyrektor

nauczyciele WF-u

cały rok

8.

Realizacja polityki prorodzinnej w szkole:
- pedagogizacja rodziców (m.in. spotkania rodziców
 
z wychowawcami, psychologiem, dyrekcją, pedagogiem szkolnym),
- kontakty indywidualne z rodzicami uczniów,
- comiesięczne konsultacje dla rodziców oraz cotygodniowe godziny
   dostępności,
- współorganizowanie imprez szkolnych, w tym:
  
Dzień Rodzinki, Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy dla 
   rodziców, zabawa choinkowa
dla uczniów, ogniska, grille klasowe.

dyrektor, wicedyrektorzy, pedagog szkolny, nauczyciele

Rada Rodziców,

dyrektor, wicedyrektorzy, wychowawcy

cały rok

9.

Zorganizowane opieki wychowawczej uczniom znajdującym się
w trudnej sytuacji materialnej:
- ustalenie listy uczniów w trudnej sytuacji materialnej,
- zorganizowanie bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej
  (współpraca z MOPS),
- dofinansowywanie wycieczek klasowych,
- organizowanie akcji „Świąteczna paczka”,
- organizowanie lub udział w akcjach charytatywnych, zrzutkach
  wg bieżących potrzeb, sytuacji losowych.

dyrekcja, wychowawcy

dyrektor, wicedyrektorzy 

Rada Rodziców,

opiekunowie SU

wrzesień

 

 

wg potrzeb

10.

Rozpoznawanie potrzeb i planowanie zadań wychowawczych dla uczniów z Ukrainy i innych nowo przyjętych:
- zajęcia integracyjne w klasach,
- zorganizowanie zajęć dodatkowych z jęz. polskiego,
- objęcie opieką świetlicową (wg potrzeb),
- zorganizowanie pomocy materialnej (przybory szkolne, obiady).

pedagog szkolny

 

wychowawcy dyrektor, wicedyrektorzy

 

11.

Zorganizowanie zajęć opiekuńczo – wychowawczych:
- opieka świetlicowa w dni zajęć dydaktycznych,
- dyżury nauczycieli w dni wolne od zajęć edukacyjnych dla uczniów 
  potrzebujących opieki
(z wyjątkiem ferii zimowych i wakacji).

dyrektor

wicedyrektorzy

wg tyg. planu zajęć,

wg potrzeb

BAZA SZKOŁY

1.

Przegląd techniczny budynku szkoły oraz warunków miejsca pracy;

dyrektor

sierpień

2.

Naprawy bieżące i planowane remonty.

dyrektor

wg potrzeb

3.

Działalność szkolnej stołówki.

dyrektor

cały rok

4.

Doposażanie pracowni przedmiotowych w meble, sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz wzbogacanie księgozbioru szkolnego.

dyrektor, wicedyrektor, bibliotekarka szkolna

cały rok

5.

Dbałość o estetykę  przestrzeni dydaktycznej przyjaznej rozwojowi ucznia.

dyrektor, nauczyciele, prac niepedagogiczni

cały rok

6.

Dbałość o bezpieczeństwo, porządek i estetykę wokół budynku szkoły.

dyrektorzy,
prac. niepedagogiczni

cały rok

ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ

1.

Przydział obowiązków służbowych wszystkim pracownikom.

dyrektor

sierpień

2.

Zapoznanie z nowymi aktami prawnymi oraz zmianami do obowiązujących przepisów prawa.

dyrektor,
wszyscy pracownicy

sierpień

3.

Przegląd szkoły pod względem bezpieczeństwa.
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.

dyrektor

sierpień
cały rok

4.

Opracowanie tygodniowego planu zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
Przygotowanie planu dyżurów nauczycieli.

wicedyrektor,

zespoły nauczycieli

sierpień -wrzesień

 

5.

Przygotowanie rocznego planu pracy szkoły na rok szkolny 2023/2024.

wicedyrektor

wrzesień

6.

Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2023/2024.

wicedyrektor

wrzesień

7.

Aktualizacja informacji na stronie internetowej szkoły.

administrator strony,
wicedyrektor

sierpień-wrzesień

8.

Zatwierdzenie programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników szkolnych na rok szkolny 2023/2024.

dyrektor

czerwiec

9.

Modyfikowanie wymagań edukacyjnych i planów pracy z poszczególnych przedmiotów w oparciu o podstawę programową.

nauczyciele

wrzesień

10.

Opracowanie i uaktualnienie dokumentacji:
- Statutu Szkoły (nowelizacja),
- Planu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły,
- planów wychowawczych poszczególnych klas,
- planu pracy pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa,
- planu pracy świetlicy szkolnej,
- planu pracy biblioteki szkolnej,
- planów pracy zajęć pozalekcyjnych,
- Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET),
- sposobów wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego
   w roku ubiegłym,
- planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- kalendarza szkoły.

zespół nauczycieli
wychowawcy,
pedagog, koordynatorka świetlicy,
bibliotekarka,
prowadzący zajęcia,
pedagog i n-le prowadzący zajęcia,
wicedyrektor
dyrektor
wicedyrektor

sierpień/wrzesień

 

11.

Powołanie  zespołów nauczycieli: przedmiotowych, zadaniowych, doraźnych.

dyrektor

sierpień,
wg potrzeb

12.

Opracowanie arkusza organizacji szkoły na r. szk. 2024/2025

dyrektor, wicedyrektorzy

marzec - kwiecień

13.

Monitorowanie działań wynikających z realizowanych w szkole programów i projektów.

dyrektor, wicedyrektorzy

cały rok

14.

Pozyskiwanie środków na poprawę infrastruktury i wyposażenie pomieszczeń szkolnych.

dyrektor, wicedyrektorzy,
Rada Rodziców

cały rok

15.

Organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole.

dyrektor
zespół ds. pomocy
psychologiczno-
pedagogicznej
pedagog specjalny,
psycholog, pedagog
szkolny

wrzesień (diagnoza)

cały rok

16.

Monitorowanie realizacji planów rozwoju zawodowego nauczycieli ubiegających się o awans.

dyrektor
opiekunowie stażu, mentorzy

II, VI

BUDOWANIE POZYTYWNEGO KLIMATU W PLACÓWCE
FUNKCJONOWANIE I PROMOCJA SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM

1.

Włączanie rodziców w działania szkoły.

dyrektor, wychowawcy

cały rok

2.

Spotkania integracyjne nauczycieli i pracowników szkoły.

dyrektor

okazjonalnie

3.

Wymiana doświadczeń, lekcje koleżeńskie, rady szkoleniowe.

dyrektor, wicedyrektor, nauczyciele

cały rok

4.

Korzystanie z oferty kulturalnej, m.in.: Biblioteki Miejskiej, M-GOK, Gminy Uniejów i Term.

nauczyciele

cały rok

5.

Współpraca z Termami – organizacja nauki pływania.

dyrektor, wuefiści

cały rok

6.

Współpraca z Uniwersytetem Trzeciego Wieku (udostępnianie pomieszczeń, prowadzenie zajęć).

dyrektor

październik – maj

7.

Współpraca z Towarzystwem Przyjaciół Uniejowa.

historycy wychowawcy

cały rok

8.

Współpraca z bankiem spółdzielczym, OSP, stowarzyszeniami.

opiekunowie organizacji

cały rok

9.

Promowanie szkoły w lokalnych mediach.

dyrekcja, zespół nauczycieli

cały rok

10.

Udział uczniów w konkursach, festiwalach i zawodach na różnym szczeblu.

nauczyciele

cały rok

11.

Prowadzenie strony internetowej szkoły i Facebooka.

szkolny administrator strony, nauczyciele

cały rok

12.

Organizowanie uroczystości i imprez szkolnych z udziałem władz
i społeczności lokalnej.

dyrekcja

wg kalendarza szkoły

13.

Prezentacja prac uczniów na korytarzach szkolnych i w klasach.

nauczyciele

cały rok